در اخبار و رویداد

ویروس خطرناک در کمین قطب تولیدکننده گوجه‌فرنگی خارج از فصل

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، با توجه به پیدایش بیماری ویروسی (روگوز) محصول گوجه فرنگی در مزارع و گلخانه های تحت کشت این محصول، روز شنبه 6 آذرماه سال جاری جلسه ای مشترک با حضور دکتر ارژنگ جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر حسین جعفری رییس موسسه ، دکتر مهدی مین باشی معاون پژوهش و فناوری و دکتر کاوه بنانج رییس بخش تحقیقات ویروس شناسی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، مهندس حسین برهان معاونت دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر معصومه فرجی رییس گروه و دکتر یداله علی پور مدیرکل دفتر پایش سازمان حفظ نباتات؛ دکتر مسعود نادرپور از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، دکتر مهدی آقابیگی از پژوهشکده سبزی و صیفی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور برگزار گردید.


دکتر بنانج رییس بخش تحقیقات ویروس شناسی موسسه ضمن بیان توضیحات مبسوطی از روند پیدایش این ویروس در جهان، علایم، نحوه خسارت و راه‌های انتقال آن و فعالیت‌های انجام گرفته در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، پیشنهاداتی برای کنترل و مدیریت بیماری از جمله جلوگیری از ورود بذر آلوده، حذف کامل بقایای گیاهی و علف‌های هرز و… ارائه داد. در ادامه، حاضرین گزارشی از فعالیت هایی که تاکنون در موسسات ذیربط و سازمان حفظ نباتات صورت گرفته است را ارائه نموده و مشکلات و مسایل موجود مورد بحث ، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
لازم به ذکر است اخیراً احمد سبحانی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در مورد شیوع ویروسی مخرب بر گوجه‌فرنگی ظهار کرد: ویروس روگوز برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ در گلخانه‌های کشور اردن و فلسطین مشاهده شد و پس از آن در اروپا و آمریکا و در سال زراعی گذشته هم در ترکیه و عربستان سعودی هم گزارش شده‌ است.
وی در خصوص راه‌های انتقال این ویروس تصریح کرد: بیماری ویروسی چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی خسارت‌زایی زیادی دارد و با اندک غفلتی خسارت بزرگی به‌ جا می‌گذارد. باید توجه داشت امکان همه‌گیری و انتشار سریع هم در فضای گلخانه و هم فضای باز وجود دارد. این مسئول افزود: کشاورزان آگاه باشند راه ورود این ویروس از طریق بذرهای آلوده است به همین دلیل باید از مصرف بذرهای بدون هویت بپرهیزند و با دریافت گواهی سلامت از سالم بودن بذر مورد استفاده مطمئن شوند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطر نشان کرد: اگر بذر آلوده در گلخانه کشت شود نشاءهای حاصله نیز آلوده شده و پس از انتقال به زمین اصلی می‌تواند به راحتی بوته‌های همجوار خود را نیز آلوده کند.
احمد سبحانی اضافه کرد: ویروس رگوز موجب چروکیدگی، قهوه‌ای، ریز و بد شکل شدن و از دست رفتن بازارپسندی میوه می‌شود و روی برگ‌ها نیز منجر به ایجاد تاول‌های شدید شده و در این صورت برگ امکان انجام فتوسنتز را از دست داده و لکه‌های سوختگی به شکل موزائیکی روی آن را می‌پوشاند.
وی یادآور شد: کشاورزان به هوش باشند در صورت انتقال بیماری چروکیدگی قهوه‌ای میوه گوجه فرنگی به خاک حتی وقتی که هیچ کشتی انجام نمی‌شود این ویروس تا فصل کشت بعدی در خاک باقی می‌ماند.
(روابط عمومی و اطلاع رسانی شرکت)